Australia dołącza do Wielkiej Brytanii, która korzysta z Carbon Trust's Carbon Reduction Label, określanego jako pierwsze na świecie oznaczenie emisji dwutlenku węgla dla produktów konsumenckich. Carbon Trust, organizacja wspierana przez rząd Wielkiej Brytanii, podpisała umowę z Planet Ark, wiodącą australijską organizacją ekologiczną, dotyczącą wprowadzenia znaku Carbon Reduction Label w Australii. Pierwsze produkty opatrzone tym znakiem będą dostępne w 2010 roku. Dyrektor ds. badań Planet Ark, Paul Klymenko, powiedział The Australian, że jego celem jest, aby w ciągu pięciu lat od 5 do 10 procent towarów w supermarketach było opatrzonych tą etykietą. W ciągu niespełna dwóch lat, program Carbon Trust zyskał poparcie ponad 60 producentów produktów i ponad 2500 brytyjskich produktów konsumenckich, od artykułów spożywczych po kostkę brukową. Wiodące marki uczestniczące w programie to m.in. brytyjska sieć supermarketów Tesco, chleb Kingsmill firmy Allied Bakeries oraz Walkers, Quakers i Tropicana firmy PepsiCo.
Ostatnio firma Tate & Lyle, brytyjski producent Splendy, oświadczyła, że jej cukier trzcinowy ma ślad węglowy wynoszący 380 gramów CO2 na torebkę, po tym jak przez rok analizowała emisje w cyklu życia swojej rafinerii cukru - czytamy w komunikacie prasowym.
Aby otrzymać znak emisji dwutlenku węgla, producenci muszą udowodnić, że dokonali pomiaru śladu węglowego produktu od momentu jego wyprodukowania do usunięcia, przy użyciu uznanej na całym świecie metodologii, oraz że zobowiązali się do jego zmniejszenia. Jak podaje Carbon Trust, dalsze posługiwanie się znakiem wymaga udowodnionego zmniejszania śladu węglowego produktu rok po roku. W 2008 r. BSI British Standards, Carbon Trust i Defra wprowadziły nową normę, która ma pomóc przedsiębiorstwom w ocenie śladu węglowego ich towarów i usług.
Norma ta, zwana PAS 2050, mierzy emisję gazów cieplarnianych w towarach i usługach w całym ich cyklu życia, począwszy od pozyskiwania surowców, poprzez produkcję, dystrybucję, użytkowanie i utylizację. Na początku tego roku, brytyjski rynek detaliczny mody wprowadził pierwsze na świecie oznaczenie śladu węglowego dla odzieży. Continental Clothing, współpracując z Carbon Trust, wprowadził w marcu etykietę Carbon Reduction Label dla produktów tekstylnych. Sujeesh Krishnan, dyrektor ds. rozwoju działalności Carbon Trust w Stanach Zjednoczonych, powiedział portalowi GreenBiz.com, że Carbon Trust jest również obecny w Chinach i Stanach Zjednoczonych, gdzie współpracuje z takimi firmami jak Coca Cola i PepsiCo. Krishnan powiedział w artykule, że amerykańskie branże napojów i outdoor współpracują w celu stworzenia wytycznych sektorowych dotyczących metodologii śladu węglowego produktów przy użyciu PAS 2050.
Ponadto, AB19 w Kalifornii wprowadziłby w życie Carbon Labeling Act of 2009, który stworzyłby dobrowolny program śladu węglowego produktów konsumenckich, który byłby zarządzany przez stanowy Air Resources Board, donosi GreenBiz.com. Chociaż nie jest to część programu Carbon Trust, japońskie ministerstwo handlu ogłosiło w zeszłym roku jednolitą metodę znakowania emisji dwutlenku węgla, która szczegółowo określa ślad węglowy każdego produktu podczas produkcji, dystrybucji i utylizacji. Około 30 japońskich firm dobrowolnie zaczęło umieszczać etykiety dotyczące śladu węglowego na opakowaniach żywności i innych produktach.