Greenpeace International opublikował dziś 12. edycję swojego kwartalnego rankingu Guide to Greener Electronics, w którym ocenia 17 producentów pod względem realizacji celów środowiskowych. Nokia po raz kolejny pozostała na pierwszym miejscu z wynikiem 7,45 punktu na 10 możliwych, podczas gdy Samsung utrzymał się na drugim miejscu z wynikiem 7,1 punktu. Sony Ericsson przesunął się dalej w rankingu, zachowując trzecią pozycję, ale poprawiając wynik do 6,5 punktu z 5,7 w rankingu.
Karta wyników ocenia producentów w oparciu o trzy kryteria: ograniczenie wpływu produktów i działalności na klimat, odpowiedzialny recykling i odbiór niepotrzebnej elektroniki oraz eliminacja materiałów toksycznych z produktów. Tym razem to właśnie kwestia toksyczności miała największy wpływ na wyniki, ponieważ trzy firmy - Dell, Hewlett-Packard i Lenovo - straciły po jednym punkcie z powodu nierozwiązania kwestii toksyczności. Każda z tych trzech firm znalazła się w dolnej części najnowszego rankingu: Dell z 3,9 punktu, HP z 3,5 punktu, a Lenovo na przedostatnim miejscu z 2,5 punktu. Wszystkie te trzy firmy otrzymały po jednym punkcie za nieusunięcie ze swoich produktów toksycznych substancji, takich jak bromowane środki zmniejszające palność (BFR) i polichlorek winylu (PVC). Greenpeace podał Apple jako przykład firmy, która pokazała, jak technicznie wykonalne jest produkowanie elektroniki wolnej od BFR i praktycznie wolnej od PVC.
Firma Apple była celem nieustannego protestu Greenpeace, który w dużej mierze dotyczył braku raportowania przez firmę swoich działań w zakresie ochrony środowiska. Kampania zakończyła się bezprecedensowym publicznym oświadczeniem Steve'a Jobsa, podkreślającym proekologiczne cele Apple. Inne warte uwagi rankingi w najnowszej iteracji karty wyników obejmują degradację Philipsa z czwartego miejsca na siódme, przy zachęcie Greenpeace, aby firma skupiła się na odpowiedzialnych praktykach recyklingowych, oraz utrzymanie przez Nintendo ostatniego miejsca w rankingu, które firma zajmowała od czasu, gdy po raz pierwszy pojawiła się na karcie wyników w listopadzie 2007 roku. Wczesne wersje rankingów przyznawały punkty bardziej za wydajność energetyczną i kwestie związane z wycofywaniem produktów z eksploatacji, natomiast raporty z końca 2008 roku skupiały się bardziej na kwestiach związanych z klimatem, szczególnie nakłaniając producentów do zwiększenia swoich celów w zakresie redukcji emisji.