Samochód, którym jeżdżę w tym tygodniu, jest szybki, cichy, przyjazny dla środowiska, bardzo dobrze wykonany i ma doskonałe zużycie paliwa. To Volkswagen Jetta SportWagen TDI, i jest to diesel. Uh oh. Do niedawna, diesle były bardzo trudne do sprzedaży w USA, ponieważ były brudne i zanieczyszczające. Paliwo było droższe niż benzyna. I były powolne! Turbodiesle w końcu się rozpędzały, ale trzeba było być bardzo cierpliwym z powodu opóźnienia turbo. Najnowsze diesle rozwiązują prawie wszystkie te problemy, ale na rynku amerykańskim wciąż są niepewną perspektywą. Niemieccy producenci samochodów teraz naprawdę pchają diesle nad hybrydami, i są nowe modele z BMW, Mercedes-Benz i Audi oprócz VW.
Miałem urzędników z wszystkich tych firm macha palcami w twarz i wyjaśnić, dlaczego diesle są lepsze niż hybrydy dla środowiska, ale nie wydaje się, że przeniknął do amerykańskiej świadomości. Stany Zjednoczone mają jedno z najsilniejszych na świecie praw nakazujących stosowanie czystego, niskosiarkowego oleju napędowego od 2006 roku. Volkswagen TDI, którym jeżdżę, spełnia najsurowsze na świecie normy kontroli emisji spalin, California's Tier II, Bin 5. Wykorzystuje on technologię zapobiegającą zanieczyszczeniu środowiska, opracowaną we współpracy z Mercedesem (który sprzedaje tu samochody BlueTec) i Audi, aby tymczasowo zatrzymać tlenek azotu do czasu, gdy będzie mógł zostać spalony. Wysokociśnieniowy układ wtryskowy typu common-rail rozpyla paliwo skuteczniej niż wtryskiwacze mechaniczne.
Diesle są z natury o 25 do 40% bardziej paliwooszczędne niż ich konkurencja. Jetta TDI diesel wagon, z dwulitrowym silnikiem o mocy 140 KM, osiąga naprawdę rewelacyjny przebieg 20 km w mieście i 40 km na autostradzie. Kolejnym dużym plusem jest to, że paliwo dieslowskie (jeszcze rok temu droższe o 67% od benzyny) jest teraz w zasadzie w tej samej cenie. Naprawdę powinniśmy poważnie spojrzeć na diesle, teraz, że paliwo jest przystępne. Po pierwsze, są one często tańsze niż hybrydy.
Cena Jetty SportWagen TDI wynosi 23,870 dolarów, ale mój samochód testowy (z bogatym wyposażeniem) kosztował 29,410 dolarów. Hasło VW brzmi: "Dobra, czysta zabawa z silnikiem Diesla. It's What the People Want." Ta ostatnia część jest nadal niejasna. W końcu jesteśmy Amerykanami.